#42

Dagarna går. Den senaste tiden har dagarna fyllts med massor av saker att göra. Om jag hade lagt dem på hög hade högen troligtvis blivit högre än vad jag är lång. Men nu, äntligen, är examensarbetet färdigt för inlämning vilket känns så otroligt skönt. Har aldrig längtat så mycket till min examen som jag gör nu.
 
Igår firades min fina. 25 år fyllde han minsann. Så i förrgår när han var på jobbet passade jag på att storstäda lägenheten så att han skulle slippa det när han kom hem. Tyckte att han var värd en ledig kväll :) Igår bakades det kladdkakor och sen blev det lite fix inför kvällen. Sen kom både hans och min familj hit och firade. Mysigt! :)
 

Förövrigt kan jag bli irriterad på det svenska folket emellanåt.  Kan ibland bli rädd för mänskligheten, på riktigt. Varför? Jo...
 
... Musikhjälpen avslutades i söndags kväll. Tillsammans har det svenska folket samlat in 23 301 823kr!!! Och jag är så stolt. Stolt över mig själv och alla andra som har bidragt till ett drägligare liv för så många människor.
 
Men det som gör att jag börjar koka inombords är när jag läser; "Åååh, nu drar musikhjälpen igång. Jävla skitprogram. Fattar inte varför vi ska skänka pengar till andra länder. Vi borde hjälpa våra egna först".
 
Okej. Har faktiskt lite synpunkter på det här resonemanget:
  • Jag har, efter att ha läst alla era inlägg och kommentarer (på facebook) förstått att ni tycker att vi borde ge pengar till våra gamla eller till sjukvården först. Jag förstår. Men - Jag vill tillägga en sak. I Sverige finns det organisationer, förvaltningar och gud vet allt som arbetar för att alla människor i sverige ska må bra. De arbetar för att alla ska ha tak överhuvudet, få mat i magen och kunna ha en liten summa pengar att klara sig på. Musikhjälpen skänker pengar till människor för att de ska få rent vatten. Något vi tar för givet i sverige. 2000 barn dör varje dag på grund av att de inte har rent vatten. Det betyder att det dör mer än ett barn varannan minut på grund av att de inte har tillgång till rent vatten.

  • Ni som har synpunkter på att det finns människor som jag som skänker pengar för att hjälp andra att få ett lite drägligare liv. Ni behöver inte skänka pengar. Ni får gärna hjälpa våra egna först om ni vill det. Men gör ni det? Eller sitter ni bara ner i er soffa, dricker öl och spelar tv-spel och klagar på att människor engagerar sig? Engagerar sig och skänker pengar till något som du inte verkar tycka är det optimala? Innan ni klagar på andra, tänk efter varför pengar skänks. Tänk efter hur de människorna har det som får hjälp av dessa insatser. Tänk efter vad du själv gör. Du granskar dig själv och jag tackar på förhand.
 
För övrigt önskar jag att folk hade sett saker ur ett lite större perspektiv. Sluta klaga på att disney klipper bort scener från kalle ankas jul (det har en väldigt vettig förklaring, om ni bara vill se hela historien), sluta gnäll över att pepparkaksgubbar är rasistiska, sluta jämföra luciatåget med ku kux klan, sluta gnäll över att det var en rappare som hade ett litet inslag i årets luciatåg. Vad är det mer er? På riktigt?. Jag hajar inte. Om personer bara hade fått ett lite bredare perspektiv på saker och ting, sett saker ur mer än sitt eget perspektiv hade nog mångas liv förändras till det enklare. Jag citerar min vän Petro: Djur plågas, människor får kroppsdelar bortsprängda i krig, i Nordkorea köper ledarna hellre vapen än ser till att folket får mat och här på Facebook rasar raseriet över bortklippta scener i tomtens julverkstad. Alla problem är ju stora problem, eller hur?
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0