#5 När min mardröm är andras verklighet

En låt jag många gånger kommer tillbaka är "Sunday bloody sunday" med U2. En av de mest tänkvärda låtarna som jag har hört. FIn låt, fin text. Tänkvärd, sann och egentligen en fruktansvärd text. Fruktansvärd men sann.
En man är skjuten i Malmö, fullständig kalabalik.
Självklart ska det bli kalabalik, inget snack om saken. Men det som är så stort och fruktansvärt här, är vardagsmat för många andra. Om det endast hade dött en man om dagen i vissa andra städer i världen hade det kanske setts som en lugn dag. En lugn dag, förstår ni innebörden?
Runt om i världen finns det människor som lever min värsta mardröm. De har min värsta mardröm som sin verklighet. De har en verklighet där de hela tiden lever i en extrem rädsla att förlora sina nära och kära, sina föräldrar, sina barn, sin hustru, sin man, sina närmaste vänner. De lever i krigshärjade länder där de inte har en aning om hur nästa dag kommer att bli.
 
Och vad gör vi? Du och jag? Jag kan i alla fall svara för mig själv, jag gör inte ett smack. Jag sitter i min soffa, med min kopp choklad, invirad i en filt och tittar på tv. Tittar på nyheterna och förfäras. Förfäras över deras öde. Men jag gör inte ett skit.
 
Det hemska är att jag inte ens kan förstå rädslan de bär på, jag kan tänka mig, men de jag tänker mig är säkert inte en tiondel av det de faktiskt känner.
 
Men det som faktiskt förfärar mig mest, är när jag ser personer som rycker på axlarna åt det här,
de som säger inte tar till sig och tänker på vad som faktiskt händer,
de som väljer att blunda,
de som säger att det inte är vårt problem.
- men det är precis det det är. Det är vårt problem. För att alla de här hemskheterna ska få ett slut måste även omvärlden reagera och agera.
Vi måste våga se.
 Det är bannemig vår skyldighet att inte bara sitta på våra tjocka arslen och se på andras fruktansvärda öde precis som om det är på film. Skänk pengar, väck andras tankar, sätt er in i dagens politik, alt jag begär är i alla fall att ni öppnar era ögon - våga se, våga känna, våga reagera och inse hur sjukt det här är.
 
 
Låttexten:
I can't believe the news today
Oh, I can't close my eyes
And make it go away
How long...
How long must we sing this song
How long, how long...
'cause tonight...we can be as one
Tonight...

Broken bottles under children's feet
Bodies strewn across the dead end street
But I won't heed the battle call
It puts my back up
Puts my back up against the wall

Sunday, Bloody Sunday
Sunday, Bloody Sunday
Sunday, Bloody Sunday

And the battle's just begun
There's many lost, but tell me who has won
The trench is dug within our hearts
And mothers, children, brothers, sisters
Torn apart

Sunday, Bloody Sunday
Sunday, Bloody Sunday

How long...
How long must we sing this song
How long, how long...
'cause tonight...we can be as one
Tonight...tonight...

Sunday, Bloody Sunday
Sunday, Bloody Sunday

Wipe the tears from your eyes
Wipe your tears away
Oh, wipe your tears away
Oh, wipe your tears away
(Sunday, Bloody Sunday)
Oh, wipe your blood shot eyes
(Sunday, Bloody Sunday)

Sunday, Bloody Sunday (Sunday, Bloody Sunday)
Sunday, Bloody Sunday (Sunday, Bloody Sunday)

And it's true we are immune
When fact is fiction and TV reality
And today the millions cry
We eat and drink while tomorrow they die

(Sunday, Bloody Sunday)

The real battle just begun
To claim the victory Jesus won
On...

Sunday Bloody Sunday
Sunday Bloody Sunday...


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0